chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Saturday 29 November 2008

syam

bismilllah..

cuti hujung minggu lepas (27-29 nov 08) diberi kesempatan oleh Allah swt untuk berkunjung ke bumi Syam, Dimashq to be more specific. Suatu perancangan yang sebenarnya xda pon dalam kepala 2 hari sebelum bertolak..tapi atas sebab2 tertentu yang agak panjang kalau nak cerita kat sini(x best pon kalau citer). Tapi memang hajat dah lama nak ke sana, untuk bertemu dan menyahut jemputan sahabat2 di sana, last time pon lebeh kurang 7-8 bulan dulu. Selalu bagi alasan xda masa, tunggu cuti la dan sebagainya. Namun sungguh takdir Allah itu amat sempurna, akhirnya bertolak jua..bersama beberapa orang teman.

ziarah ke sana mmg best..ada la sket2 problem yang melanda, tapi telah tercover dengan tujuan yang mulia(hendaknya) dan kegembiraan bertemu dengan sahabat2..sungguh ukhuwwah atas nama iman itu sangat indah, x mungkin tercabar walaupon dengan jaringan gol ronaldo di minit ke 90 untuk membantu pasukannya menang piala dunia..

1st day
kembali semula..dipendekkan cerita..hari pertama kami just cari tempat tinggal, makan malam dan bincang strategy untuk hari esok..pastu malam di diisi dengan kalamullail bersama sahabat2 kat rumah mereka disulami dengan shai yang best di balik kesejukan malam yang mencengkam. Dah dekat2 pukul 1 pagi baru la sedar kena balik ke hotel.

2nd day
hari yang produktif..bermula seawal jam 8 pagi kami telah bergerak ke kawasan yang dipersetujui berkenderaankan sebuah van yang disewa..maka berikut adalah tempat2 yang sempat dilawati

1- umah Abu Muhammad a.k.a pak cik driver yang alim dan baik hati



minum shai dan berkenalan ngan family dia kat Izra3a










2- Nawa, melawat maqam imam An Nawawi rahimahullah

pandangan dari luar.







Pokok tersebut tumbah atas maqam beliau. Umpama pokok yang tumbuh menjalar, begitulah jualah ilmu dan manfaat Al Imam kpd ummah. Yg menarik lagi, pokok nih dikatakan ada banyak tertulis kalimah Allah dan Muhammad di atas dahannya. (nampak la sket2..subhanalkhaliq)

3- hammam nabi Ayyub a.s









4- Bushra, tempat peristiwa Abu Thalib diberitahu akan tanda2 kerasulan anak saudaranya Muhammad saw ketika baginda berusia 12 tahun. Kat situ juga kami melawat..


a) kota lama Rom

cth : colleseum yg boleh muat sekitar 1500 org






kota ini pernah dikuasai Islam zaman Umar r.a


b) kanisah (gereja) Buhaira







katanya dibina oleh Buhaira untuk namanya kekal dalam sejarah..ada la kesan penting dalam sejarah, sebagai org yang bertemu baginda saw

juga kisah menarik sahabat nabi saw yang bernama Thuwaibat yg bergurau dengan Abu Nu3man (boleh rujuk seerah sahabat.hehe )


c) Jami3 Mabrak En Naqah, iaitu masjid tempat duduk unta nabi saw









yg menarik tentang tempat ni :
1- ada kesan duduk unta nabi saw
2-
time Pak Lah melawat tempat ni, beliau dikagumi oleh org2 arab kat situ, sbb...dia tunduk time masuk ikut pintu kecil masjid ni (agak kecil kene bongkokkan badan,pemimpin Arab lain xleh buat camni,takut jatuh standard..ya Rabbi)


d) masjid Al Umari, tempat dikatakan mushaf Al Quran pertama dikumpulkan di zaman Umar r.a








e) Hammam Umari, dibina oleh Sultan Marwan bin Malik sebagai salah satu tanda kehebatan kerajaan Islam masa tu.









kemudian kami bertolak pulang ke Dimashq. Malam kami pula diisi dengan nasi mandi lahm dan ayam yang best, dan tidur yang sempurna. Alhamdulillah.

3rd day
kami berkunjung ke Souq Hamidi yang masyhur. Tak excited sangat pon, maka kami keluar pon agak lewat dan hanya mencari barang2 yang dah disetkan in mind. Taktik ini ternyata berkesan apabila kami berjaya membeli belah dengan sempurna tanpa tertipu dek anasir2 yang cuba menggugat matlamat kami.

Sambil2 tu, sempat kami melawat Masjid Al Umawi dan Maqam Nabi Yahya a.s.



teman2









Menara Putih, tempat dikatakan akan turun Nabi Isa a.s menjelang Kiamat nanti. wallahua3lam










Juga Maqam Salahuddin Al Ayubi yang dikagumi..







moga kan lahir ramai panglima Islam sehebatnya, ameen

Lebih kurang jam 3 ptg, kami ke Mujamma3 Sumariyyah dan pulang ke bumi Jordan. jadi begitulah sikit sebanyak tentang ziarah kami di sana. Jazakumullah sahabat2 semua, hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian. Mudah2han Allah meredhai perjalanan kami ini.

' kerana itu berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan' (Ali Imran : 137)

sekian


6 Comments:

  • At 30 November 2008 at 11:22 , Blogger marsteello said...

    patutla aime hepi je balik syam..

    seghonokkk?

     
  • At 30 November 2008 at 12:41 , Blogger majdi akhili said...

    hehe agak la..
    walaupon secara mengejut nasib la member2 saner x de xm ke ape..kalu x sdeh gak..

    sori maru x sempat nak bgtau..xkan merajuk kot?kew3

     
  • At 30 November 2008 at 15:16 , Anonymous Anonymous said...

    woah.. cambest gi syria. ade gak tempat2 yg aku macam x pnah pg lagi esp kat izra3a tuh. masyallah byknyela tpt2 bersejarah kat bumi syam nih~

     
  • At 19 December 2008 at 12:16 , Blogger kher said...

    wah pergi syria?

    dengan siapa?
    hehehehe

     
  • At 23 December 2008 at 06:09 , Blogger majdi akhili said...

    abg kher..ana pergi ngan saifuddin ari tuh..awatnyer?

    ana ingat nak ajak satu irbid tapi x sempat pulak..hem3

     
  • At 20 May 2011 at 20:06 , Blogger mu'minah said...

    sungguh ukhuwwah atas nama iman itu sangat indah,

    i love dis part, tertanya2 apa ayat lepas tu, tapi bila tgk sambungan dan analogi perbandingan slepasnya

    x mungkin tercabar walaupon dengan jaringan gol ronaldo di minit ke 90 untuk membantu pasukannya menang piala dunia..

    hurm~ gagal!(=,=)

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home