chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Thursday 26 March 2009

krisis nilai

bismillah, dengan namaMu ya Allah aku mohon rahmat dan redha.

baiklah, baca ceritera ringkas ini.

Pada suatu hari, Ahmad on the way nak ke kelas tafaqquh feqah. Tiba2 terserempak dia dengan kawan baiknya, Yassin. Terdetik dalam hatinya untuk mengajak Yassin untuk turut bersama2 ke kelas tafaqquh.

A : Assalamualaikum Sin, wuih bukan main hepi nampak. Ade nape?
Y : Wsalam, cek2. Oh Amad. Biasa la hidup kena la selalu hepi. Mu nak gi mane nih? [padahal da nampak ada kitab feqah kat tgn Ahmad]
A : Aku..er..mu tu nak g mane? [teragak-agak]
Y : Bahse budok nih. Aku tanyer dulu aku kene jawab. Dakpe la, molek gok mu tanyer. Ni nak kabo ko mu nih. Mu ingat dok kat Salsabila? Budak puang hok aku citer sokmo ko mu tu? Alah hok paling cun seantero Irbid nih la. Tau dok?
A : Hok mane se nih? [wak lolok x tau]
Y : Bosang weyh kecek nge mu nih. 18 kali doh aku citer ko mu dok cekak nak pahang! Dakpe la, mudoh ke ceriter, aku nak gi date nge die la nih. Akhirnye bjaye gok aku tackle bersih si Salsabila tuh. hiq3. Nak joing skali dok? Muge die kater nak bawok saing die sorang lagi, Maisara, wak temang. Bukan mu ajin kater mu kenang ke budak tu ker? Kalu mu ikut sekali kire 2 pasang molek la, ke guane?
A : Er..[telan air liur]. Mu jangan buat main, Sin. Babaya ke nih? Ke mu sajer nok kenne kat aku?
Y : Mu jangan nak buang mase aku la. Kalu x sey gi dakpe. Aku lambat doh ni. Molek la, mu nak ikut x sey? Aku gi dulu la. Yalla bai.
A : Ok2. [tergesa2 melangkah mengekori Yassin, sambil kohor2 simpan kitab feqahnya dalam beg]

Tammat.

Mungkin agak bosan cerita nih. Tapi apa yang sebenarnya saya nak sampaikan? Adakah nak gambarkan realiti kehidupan 'budak terengganu'? Tentu sekali tidak.

Mudah sahaja. Situasi sebegini memang sentiasa berlaku. Saya tahu. Anda juga tahu. Tapi, terjadi pada saya, dan juga pada anda. KRISIS NILAI.

x tau nak menilai, yang mana satu baik, dan mana satu buruk. Malu nak ajak maaruf, x malu nak ajak mungkar. Bila bertembung perintah dan larangan Allah, selalu sahaja kita tertewas. Iman vs Nafsu.

Seluruh hidup kita ni akan sentiasa berdepan dengan situasi yang menuntut kita untuk membuat penilaian. Jadi bagaimana penilaian anda?

Mencari redha Allah atau mendapat kepuasan hawa nafsu?

Tepuk dada tanya Iman. Ke guane?

Maksud sebuah hadis Nabi saw,

'Tidak beriman seseorang itu sehingga hawanya (kemahuan atau kecenderungannya) mengikut apa yang aku bawa.' [hadis hasan lagi sahih]

wallahuaalam.

7 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home