chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Monday 4 January 2010

el hallaaq

bismillah..

aku suka gunting rambut orang. walaupon x mempunyai skill setaraf luiz nazario de lima ronaldo diaplikasikan dalam dunia gunting rambut, ramai je pelanggan2 tetap aku.

sedari kecik, sepanjang aku ingat la, ade la 2 kali aku g kedai gunting rambut. memang dari kecik asyik gunting kat umah je. mgkn tu precipitating factor ..kot. mula2 ayah aku, pastu diwariskan kat abang aku.

asal aku gunting rambut org? aku pon x tau. tapi memang jarang la aku tolak kalau org mintak aku stylekan rambut diorang. lg2 kat irbed nih. tapi ader syarat la. mudah je.

'kalau senget2 kire halal. nak perfect g kedai.'

memang best buleh gunting rambut org nih. kurang2 member2 lama x jumpa buleh jumpe boleh sembang2 sambil gunting. boleh sekeh kepala yg bajet best. boleh pedajjal saper yg kerek2.

aku paling benci kalau ngan abg aku. setiap kali aku nak gunting rambut dia mesti gaduh punya. dia suruh aku tlg gunting, tapi banyak bunyi. bajet lagi terer dari aku. mmg panas. sbb memang dia lagi terer.

tapi kalau kat irbed nih no hal. tapi ade la jgk yg nak demand2. aku malas nak layan sangat. last2 aku ikut suka aku jugak. keh3.

historynyer, mula2 dulu kat irbed nih, aku malas nak org tahu aku boleh gunting rambut. malas nak menyusahkan diri. tapi akhir skali terkantoi ngan djimbara jiran depan umah. ntah dia mimpi ape satu hari die suruh aku gunting rambut die. aku kata aku x reti. tapi die berkeras kata dia tahu aku reti. die x kesah hensem ke x hasil nanti. aku pon layan j la. dulu x der mesin aku jadi aku gune gunting je.

sejak dari tu la bertambah2 pelanggan. sampai sekali tuh 6-7 org satu malam. malam sebelum 1st time balik msia. semua nak hemsem2. abis cramp jari aku. nasib x tergunting telinga diorang. keh3.

dah tu balik msia terpaksa beli mesin. WAHL mmg best. arab nyer cap ayam, MOSER. x samapi setahun rosak. WAHL murah dah 4 tahun ok lagi.

aku nyer pelanggan kat irbed nih plak bukan calang2.
1- member2 sebatch. kire macam barber rasmi la lebih kurang. ok la, ade la jugak berguna untuk masyarakat.
2- member2 baik. (budak2 bola biasenye)
3- dato2 dan tauke2 pon ader yer. (dato nuek- duta, ust den- tauke kapal terbang, dato muhtadiin-tauke emas, dato nora-tauke kapal selam dan dato daus-tauke balak). yg best, dato nuek siap beli baju plastik lagi. tabarru3.
4- artis local dan international. (yashfahri-pelakon ayat2 chinta versi jordan, mar cullen hadeedy- pelakon newmood, djimon honsou-blood diamond jawa, aladin ngan sophee jamb*-model terkenal, geng2 abu malik studio, etc)
5- last but not least, superman (arewhere). amacam?

kalau dulu2 ade la jugak senior2 (skrg duktur2) yg datang. che mie, abg fird, ngan abg acap. ust syukri ngan ust ismat pon ade.

ade skali time aku tahun 2, abg acap dah tahun 6. dah nak khireej. skali sembang2, die ade cakap. mmg x leh lupa.

'siryes aku bgtau ko. abg dok sini dah 6 tahun tapi x rase pon. sdar2 da nak abis.'

nasib time tuh iman teguh. kalau x memang hilang la sebelah bulu kening abg acap aku cukur. panas betol. x pasal kene lukis kening g majlis khireej. x der common sense betol. keh3

pastu banyak la ragam aku jumpa. yg geli2 lebih@sensitip (yg nih memang x paham, nak jer aku karate), yg xder perasaan. yg komen lebih. haha. x kire lagi jenis2 rambut plak. kerinting, terlebih lurus, ikal mayang dan sabut kelapa. sumer ade. keh3. kadang2 tuh memang mencabar intelek la.

yg demand lebih pon memang x patut. nak fesyen beckham, c ronaldo. ade nak fesyen jet li, yg paling xleh terima, nak fesyen time die g mustasyfa islaamy kat amman. x pasal kene tengok gambar die dulu. keh3

tp yg paling best, datang bawak makanan. haha sampai kadang2 tuh bertimbun jus dalam peti sejuk. keh3.

pepon, aku berterima kasih terutama kat member serumah aku yg memang memahami, terutama henjku; selalu bagi pinjam cermin besar ngan kerusi dia. pastu basyar@farhaba, x lupa ex housemate; hiq ngan deansama. semoga Allah balas jasa korang. kurang2 termakan rambut semua kire halal la. isk3. terharu aku.

nak letak gambar2 sket xde yg sesuai untuk tatapan umum.

sekian.

8 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home