chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Friday 8 January 2010

haywaan

bismillah. (bukan untuk bacaan umum. 18 tahun ke atas)

ade skali tuh aku, basyer ngan djimon berdawam kat hospital nisaa2iyya mafraq. tapi sbb hari tuh abis awal, ktorang pon bertekad nak balik ngan bas awam j. malas nak tunggu 2 jam bas jamiah. jadi x smena2 sorang arab group ktorg, sheikh NS (die alim, geng kutlah, sape tahu buat2 x tahu j) pon nak join balik skali.

pastu kitorang pon balik la. naik taxi ke stesen bas. pastu naik bas sampai la ke KAUH. kitorang turun kat jambatan depan spital tuh. jalan2 la nak ke pintu utama.

sedang2 kami berjalan2, cam besa la sembang2 la sesama sendiri. xde kesah menarek pon. dsbbkan ade sheikh NS skali nih, ktorang pon tpaksalah sembang arab skali.

tapi aritu mood sembang x de sangat jadi aku pon jalan la depan sket. diorg 3 org dok rancak kat blakang. aku dengar2 hujung telinga je. biar la. ngantok nih.

skali x pasal2 djimon panggil aku. tibe2 aku jadi panas.

haha. bukan mende ape, cume aritu mgkn ade sape2 ntah kelip mata kat djimon aku pon x tau. manic lebih lak. nak panggil xpe, yg berasapnya dia panggil aku banyak kali.

'emang..emang..emang..emang!' hepi lebih lak. padahal aku 2 jengkal stgh j kat depan.

'nat** apo?' aku balas dengan macho.

pastu x pasal2 sheikh NS tanye djimon ngan basyer.

'shoo hakaa?'

'haha. ma fi sye2. hakaa NAT**, maknatoo haywaan.' wiki malizi, basyer jawab.

'??? zay shoo ya haywaan?' sheikh nampak pening2 lalat.

'haha. biase la sama2 ktorang cakap camnih. tapi ni bahse kasar sket la. org dari kampung aiman ngan basyer punya dialek nih. xleh cakap depan2 sobaya malizi. x soleh.' terang djimon malu2.

'oo..maashi2.' sambil senyum2 comel.

beberapa lama lpas tu, sheikh NS kadang2 time lepak2 ngan kitorg, sambil2 die dengar, die akan senyum2 sorang2.

skali basyer tanye. 'awat?'

'haywaan??'

ktorg pon sama gelak. banyak2 bende yg kitorang sembang, yg tu j die paham. keh3



nota kaki: 1- biasa org arab gune pkataan HAYWAAN time tgh marah2, atau time maki org.
2- penggunaan perkataan NAT** yg betol:
a- 'nat** gapo?'- 'apa dia?'. bermaksud penekanan/penyedap bahasa.
b- 'gapo nat**?'- 'apa die (engkau) binatang?'. yg nih mengutuk.

moral: guna elok2 bahasa anda. budi bahasa budaya kita :)


sekian

1 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home