chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Sunday 21 February 2010

usah di'rewes'- yash kcb

bismillah.

2 bulan lepas, ada seorang hamba Allah yang mewakili bendahari persatuan datang umah. nak mintak tolong suruh kutip yuran untuk bacth aku (tp x paham asal asyik aku jer nak kene kutip?). masa tu pon agak2 free jer, so no hal la. aku pon tanya la on the way dia nak balik.

'bile nak kutip balik ni?'

'seminggu dua nih ok?'

'no hal. kire beres la.'

aku terus sms kat semua budak2 batch mep5.

sekali bak kata org tua2, 'disangka cerah sepanjang hari, sekali hujan pulak turun tiba2'. camtu la jadinya. kuyup.

bagi announcement suruh budak2 ni bayar. adoi tersilap taktik pulak.

masa tuh hujung2 bulan. duit jpa pulak lambat masok. jadi kebanyakan buat muka 20 sen. aku pon layan sama. tapi lebih sket. rubu3.

(tapi respect la 5-6 org yg memang cekap bab2 disiplin nih. sanggup x makan terus jer bayar duit tuh)

lanjut punya lanjut, 2 bulan berlalu. duit jpa @ mara pon dah masok, tapi still x ramai yg bayar.

pastu tiba2 semalam hamba Allah yg mula2 cerita tadi call.

'ehem2?'

esok tuh terus aku membulatkan niat, menarik lembayung bersama2 meredah malam, tekad nak selsaikan malam nih jugak. malu ngan brader tadi.

7.55 pm. aku keluar umah. sorang2 aku call. tiada lagi alasan malam ni. cari la duit kat mana2. satu demi satu rumah aku ketok.

haha. alhamdulillah respon agak mantap. semua cekap bagi kerjasama. (banyak jer duit budak2 nih, panas btol)

8.30 pm. selesai semua. terasa agak hebat dapat buat kerja dengan pantas. tapi macam biasa, sbb terlebih efisyen termintak duit daripada org yang dah bayar. dia pon redha je. keh3.

amacam?

moral cerita, jangan tangguh2 kerja yg boleh setel dengan mudah. kalau x silap, nabi saw pon ada pernah pesan, yg patinya lebih kurang,

'jgn kamu menangguh2 amalan hari ini sehingga esok.'

atau bahasa mudahnya, 'USAH DIREWES'. keh3

sekadar gambar hiasan (abg yash jgn marah, keh3)


p/s : ejard ngan gorlami boleh kelip2 mata sket kalau jumpa bile2 tepi jalan. kalau x, aku kire halal. jd6 je pon.

sekian. wassalam

4 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home