chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Tuesday 9 March 2010

mario..

bismillah.

aku teringat satu benda yg ayah aku pernah bgtau dulu2. satu ayat dalam bahasa arab. tapi x pasti dah samada ia adalah hadis baginda saw ataupon hanyalah pepatah arab.

ia berbunyi begini.

"khudzil hikmah min ayyi wi'aa'in kharajat."

yg lebih kurang membawa maksud,

"ambillah hikmah (benda baik2) daripada mana2 sahaja ia keluar."

maka teringat pula aku akan satu kesah hidup aku sendiri. keh3

aku ada seorang member. org luar (samada luar negara atau luar kelantan x perlu tahu). walaupun dia agak prejudis dengan org2 sekampung aku, aku no hal je. namanya mario la senang nak taip lpas2 nih. mario nih umurnya muda 2 tahun daripada aku.

meskipun umurnya yg lebih muda, banyak yg aku belajar daripada mario nih. especially bab2 mengenal kehidupan. antara yg aku suka, dia suka tegur aku kalau aku buat silap. ingat senang ke nak tegur member? lebih lagi yg tua dari kita. betol x?

ye la, kalau biasa2, mesti la family kita yg banyak tegur kita kalau kita tersilap. dah xde family dekat sini, maka member2 la sebagai ganti. tu la kena cari member yg bagus2.

antara benda yg selalu aku kene tegur ialah sikap aku yg suka terus bagi konklusi kat sapa2 kalau aku x puas hati. cthnya,

1- pernah sekali dulu. aku memang panas dengan sorg budak nih. sbbnya bosan je sebenarnya. time aku salam ngan dia, x pasal dia tarik muka. buat muka terer. aku kira dah habis sengih dah. aku mmg pantang betol. dari dulu ayah aku ajar kalau salam atau jumpa sape2 paling kurang senyum. nabi saw pon ajar benda sama. pastu aku cerita kat mario.

meskipun usianya yg lebih muda, mario rilek je. "mgkn dia ada masalah tuh. ayah dia sakit ke ape.."

2- aku sakit hati ngan org lain pulak. time tu mmg tekad nak g face to face ngan mamat tuh. kalau dia feeling best lagi, mmg aku bg sharpshooter jer. x cakap banyak. berapi la kira . tapi time tuh mario pon ada sebelah aku. dia tahu aku panas.

meskipun usianya yg masih muda, dia cool je. "menggelabah la ko naldo, ilek2 sudah." nasib dia halang aku aritu, kalau x..ntah la.

3- kalau mario sakit hati ngan sape2, aku x pernah nampak dia bermulut busuk kat diorang. dia akan senyap. aku pulak yg bengang. keh3.

banyak lagi la situasi2 lain yg seringkali menyerlahkan kematangan mario nih. aku mmg respek betol dengan mario dalam bab nih. dengan usianya yg lagi muda daripada aku, kira mmg macho la dia nih.

lagi2 lepas bbrp bulan yg akan datang aku dah x boleh nak luangkan masa dengan mario lama2 dah. atau lebih tepat dia yg x boleh sebenarnya, keh3. mario dah nak kawen. juga dengan orang luar. hahaha. walaupon aku gembira dengan mario, tapi aku jugak sedih sbb lpas2 nih, sapa la yg nak tegur aku kalau aku buat silap?

sekali lagi dia mendahului aku. kadang2 tuh aku terfikir, betol ke mario nih lebih muda daripada aku? ada jugak dengar khabar2 angin, katanya mario nih makin muda setiap tahun wallahuaalam. tapi kalau betol, boleh jadi mario nih sebenarnya bukan manus...erm, x mungkin.

sori la termerapu lebih pulak. sebenarnya aku nak bgtau benda2 baik nih sebenarnya mudah jer nak nampak. kita je malas nak sedar. atau kita ego nak terima. arini kita lihat dari satu sudut.

member kita.
sekian.

6 Comments:

  • At 9 March 2010 at 08:01 , Blogger kher said...

    hahaha.
    menarik2...

    cam kenal ajer mario ko nie.
    paper puh mmg betul kena sabar (even aku sendiri memang tak sabar beseya. so kena carik bini sabar skit kot.)

    ko banyak sangat dongeng aimey.
    cuba cam mario tuh, tup tup terus nak kawen. kan senang.

    dah2.. pg study. lusa nak exam.

     
  • At 10 March 2010 at 08:05 , Blogger majdi akhili said...

    This comment has been removed by the author.

     
  • At 10 March 2010 at 08:07 , Blogger majdi akhili said...

    dato nih mmg nakal. sket2 kawen, bnyk2 pon kawen. datin x marah ke? keh3

     
  • At 10 March 2010 at 13:44 , Blogger kher said...

    hahaha.
    xderlah aku komen ajer.
    datin? dia xtau kot. hahaha.

    mendalah ko mengarut.
    aku cerita ikut topiklah tuh.
    bukan flight of ideas.

     
  • At 12 March 2010 at 00:34 , Blogger Abdul Munir Sanusi said...

    emang, kawe ingat mario ni atas padang time petang-petang dia lain macam sikit. dia berbezo daripada apa ya demo oyak ni. keh3

     
  • At 12 March 2010 at 09:53 , Blogger majdi akhili said...

    ni apasal macam semua org kenal ngan mario nih? salah org nih. ni member tadika aku dulu.

    nama panjang dia mario zagallo alopecia areata gonzales. komfem korg x kenal. keh3

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home