chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Wednesday 17 March 2010

syukur

bismillah.

arini hari rabu, 17hb mac 2010.
sebelum pukul 7:10 pm, aktiviti seharian macam biasa2.

7:11 pm : aku siap2 nak g solat isyak. sejuk sket arini, aku pakai baju sejuk nike aku kaler merah. aku pon terus keluar tanpa segan silu.

7:14 pm : rasa dah terlewat sket nih. dah iqamat ke blom yer? aku pon percepatkan langkah. ikut jalan biasa ke masjid. lalu depan umah marwan, pasti kona ke kiri terus ke bgnn tal. aku belok kanan. terus naik bukit sket sampai la nampak syari' jamiah.

7:__ pm : kelibat member aku naseem nampak sama nak ke masjid. seberang jalan sana, aku nampak abg ay, abg dauh ngan mk jep. pastu aku kira nak lintas jgk. tengok jalan. nampak keta banyak. x boleh. jadi aku jalan la tepi2 jalan besar tuh.

7:__ pm : 'bedebukk!!'. aku rasa ada benda langgar aku. tangan ngan kaki kanan. sedar2 aku dah terduduk atas jalan. aku nampak kereta honda accord kaler putih. x berhenti. 2-3 kereta lain g kejar.

7:__ pm : x rasa apa2. 2 saat aku kaku. aku tengok kaki ngan tangan. ada kesan kotor2. aku gerak2kan. alhamdulillah, xda apa2. cuma sengal2 kat jari kaki dgn bhagian siku. lega. aku paling takut ada apa2 ngan kaki kanan aku yg dah sedia x elok. org mula kerumun aku. aku bangun. sekali ada pakcik tanya. 'ko ok x? duduk2. ada org dah keja kereta tuh.' sambil pening2 ayam, aku duduk balik. 'ok jer pakcik, alhamdulillah.' naseem pun ada.

lpas2 tuh keadaan jadi kelam kabut. driver honda tuh datang. muka budak lagi. org saudi. terus ajak aku ke hospital. pak cik tadi terus marah driver tu. 'asal ko x berenti? bagi sini lesen,'. pastu gaduh lagi. ntah saper2 plak datang gaduh ngan pak cik tuh. aku kalau boleh nak setel jer. sbb xde cedera. org2 tepi jalan semua x kasi. diorg srh tunggu ambulans, g hospital ngan buat check-up.

2 min setengah, ambulans sampai. x pasal aku kena bawak ke hospital. nak pastikan semua ok katanya. brader driver pon ikut skali. dia mintak maaf banyak2.

'sori bro aku x nampak la ko tadi.'
'ok je. yg penting semua ok. tapi sepatutnya ko kene berenti la. tgk apa2, bukan terus drive.'
'aku tengok dari cermin x nampak apa2 pon. aku ingat aku terlanggar side mirror keta lain.'
'x kisah la, ko langgar kejadah apa, yg penting jangan lari, kan dah susahkan org!'
'hmm...'

smpai kat hospital basma, DR cek sket2. ada luka kat siku sket je. asal brader kecemasan tuh srh buat report, tapi aku malas. siap2 terus ambulans hantar balik ke syari' jamiah. dari sana, brader driver tadi ajak naik keta dia. nak hantar aku balik.

keta honda accord baru. kerusi dalam ada plastik lagi. tapi side mirrow dia patah. bumper calar2. dalam kereta tuh, ktrg berkenalan la. budak just saidala tahun 2. baru dapat kereta. dia dok mintak maaf je. siap amik no nak ajak g rumah ble2. 'ok jer bro, xyah susah2.'

8:06 pm: sampai la depan umah aku.

hmm, apa yg aku boleh cakap, ada 2 benda.
1- betapa kita nih sangat2 lemah. bila2 masa Allah boleh uji kita. nak tarik nikmat daripada kita. alhamdulillah kali ni Allah uji dengan ujian yg sangat kecil. Allah jugak dah selamatkan aku. dalam ambulans mmg aku bnyk2 beristighfar.
2- padan la 2-3 hari terakhir nih aku dok syok sangat ngan kereta honda accord baru nih. dok sembang2 ngan munir ngan basyir. rupa2nya..nasib bukan kaler golden sand idaman aku, he3



sekian

8 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home