chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Tuesday 14 April 2009

budak kecik

bismillah..dengan namaMu aku mohon keampunan



















Saja nak bercerita. Mungkin dengar agak pelik siket, tapi sejak rasa diri ni besar, antara benda yang paling aku suka ialah tengok muka budak kecik. Start daripada baby baru lahir sampai la budak2 5-6 tahun. X kira la budak tu laki atau pompuan, tapi lebih masyuk kalau budak2 nih 'sehat' dan ber'semangat'.

Aku ingat kalau kat umah dulu, suka sangat kalau ada budak2 kecik nih kat umah. Adek2 aku [skrg dah besar semua, bosan], sepupu sepapat, sape2 la yg kecik2 tuh, mesti aku akan layan diorang nih. Selagi mana diorang x kerek dengan aku, memang kitorang akan jadi kamcing pnye.



edim [skrg dah belagak, hish]















Antara sebab aku suka tengok diorang nih sbb diorang nih akan mengingatkan aku akan zaman kecik2 dulu. Zaman yang mana bangun tido je pikir nak main lumba lari, main polis2, main tu dan main nih. Main, main, dan terus bermain. Dah lapar g makan. Dah letih g tido balik. Selagi mana x buat masalah semua orang sayang. Xda nak pikir belajar [keh3], nak exam, nak pikir masalah yg bertimbun2, tu belum kira masalah jiwa lagi. keh3. Dengki2? Sorry!


zaman kegemilangan

















Sebab lain pulak, adalah kerana ke'suci'an mereka daripada segala dosa. Jadi kalau tengok muka diorang nih, lagi2 time diorang tengah tido, Subhanallah, sungguh suci, sungguh murni. Tambah pulak kalau yang pipi besar2. hehe. Maha suci Allah.

Mata diorang kalau tengok, mmg x nampak langsung kesan2 dosa. Jernih. Sungguh cantik dan sempurna ciptaanMu ya Allah.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Nabi Muhammad saw pernah bersabda,

'setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (tidak mempersekutukan Allah) tetapi orang tuanya lah yang menjadikan dia seorang yahudi atau nasrani atau majusi..' [sahih AlBukhari]















Setiap kali aku melihat mereka, akan datang balik memori2 silam. Datang menjengah. Teringat aku di zaman kanak2 dulu.

Nak cerita siket macam mane fitrah x fitrahnya kejadian kita nih, aqal fikiran dan jiwa, zahir dan batin. Teringat aku masa kecik2 dulu, setiap kali aku dengar, atau aku melihat seseorang yg dah 'besar' berbuat dosa, aku akan terfikir 2 minit stgh..

diorang da baligh, da ada taklifan dosa pahala, tapi diorang buat dosa jgk.
diorang x solat, diorang x takut azab Allah ke?
diorang sengaja tinggal puasa, diorang x tau ke berdosa tinggal puasa?
diorang x takut buat dosa terang2, diorang tau x Allah x suka?
diorang tau x kalau banyak dosa, nanti Allah akan campak dalam neraka?

Banyak lagi la persoalan2 yang bermain di kepala time kecik2 dulu. Cantik dan sempurnanya asal fitrah kita. Allah dah defaultkan sebegitu.


innocent face












Tapi sedarkah kita, semakin dewasa kita juga menjadi seperti 'diorang' tadi?
semakin berani berbuat dosa..
semakin selesa dengan maksiat..
semakin jauh dariNya..
dalam keadaan kita yg tahu, yg sedar dan yg paham...

Ya Allah ampunkan aku, ampunkanlah kami semua
Ya Allah, yang Maha Pengampun.


Sampai sekarang aku sering perhatikan gelagat budak2 kecik nih. [kalau skrg nih budak2 arab la]. Aku suka tatap muka diorang. Tenang.

Banyak perasaan yg datang..
Rindu..nak kembali menjadi mereka,
Gembira..melihat mereka ketawa,
Sedih..mengenangkan dosa2 sdgkan kita juga pernah menjadi mereka,
bercampur baur perasaan x terucap dengan kata2

Aku akhiri dengan serangkap lagu dari Yassin, Salsabila

ibarat kain putih yang tiada noda
dilahirkan di dunia
agar menjadi manusia mulia...
ku damba
melihat kau bahagia
berperibadi sempurna

harungi dunia
yang gila




















Sekian.[moga beroleh manfaat]

11 Comments:

  • At 14 April 2009 at 20:01 , Anonymous aimanrosli said...

    psl tu laa mu kena kawen cepat2 mey... baru bllh dpt budak kecik.. ha ha ha

     
  • At 15 April 2009 at 03:53 , Blogger kher said...

    tuh dia nasihat daripada veteran....

    mey camne?

     
  • At 15 April 2009 at 04:40 , Blogger majdi akhili said...

    haha..ni kiro dah saloh paham aimey nih..
    x sapa seru lagi..
    x napok jalan lagi lonih, keh3

    to nuek, buat masa nih la, rasanya da memadai ade member yg comel, ye x? keh3

     
  • At 15 April 2009 at 13:13 , Blogger Hajar Yahaya said...

    comelnye.

    gamba 4-comel mcm anak matsaleh.

    gamba 1-sama dgn gamba 'about me'?perang rambut dia..

    ape2pun ibubapa yg mencorak anak2 kan..hmmm..mmg btul pn(tu yg Nabi sebut tu),sbb dh tgk byk sgt femili yg anak kecik2 dh soleh solehah.kecik2 dh hafal hadis,jeles btul.bile tgk parents diorg pn,mmg soleh solehah..dh terbukti yg mak ayah mmg berperanan besar..

    -dlu pnah dgr,kalau nk didik anak,parents kna didik 10thn thn sbl kelahiran anak->means parents kena didik diri,baru leh jadi contoh kpd anak kot(lbeh kurg gitula ayatnya)

     
  • At 16 April 2009 at 21:34 , Blogger majdi akhili said...

    hmm tengkiu hajar bg input lebeh sket..

    tu gamba family2 sumer..alang2 saja nak tengok muka diorang sementara diorang nih masih comel, hehe

    muka budak about me paling banyak sbb paling kamcing ngan die last time balik, x tau la ujung tahun nih balik die ingat lagi ke x, kmgkinan besa x kot, keh3

     
  • At 17 April 2009 at 08:41 , Blogger Abdul Munir Sanusi said...

    gila mu
    ingat rock
    rupo nyer jiwa santau juga nampaknya[bukan jiwa kacau ya]

    kira hobi mu tak beza dgn kawe
    kawe suka main nge dok kecik ni
    pasal tu, jadi bibik skjp masa tunggu result spm[bukan bibik mcm saudara 3aaachum]

    mereka membuat kita tersenyum riang
    mereka membuat kita ketawa..isk isk

    p/s-mey loh ni ada jln highway..tak payah mano..tapi apupun, aku pahe mu guna highway pun sesat juga..keh3

     
  • At 17 April 2009 at 17:45 , Blogger Ahmad Firdaus Fuzai said...

    Askum wr..aimey..same lah kite..eh,abg mum nikoh doh? kak ipar aku bru mengandung,alhamdulillah..

    Bak kata Hasan Al banna
    " Aku ingin sampaikan Dakwah ini sehingga kepada janin di perut Ibunya.."
    - Sediakan diri jauh lebih awal..n persediaan2 laen..

    mey, bakpo x letak shoutbox? :-)

     
  • At 18 April 2009 at 08:24 , Anonymous Anonymous said...

    - tok munosaboh langsung
    - nak abbih waktu dah ni..g nikoh cepat

     
  • At 18 April 2009 at 20:17 , Blogger Abdul Munir Sanusi said...

    mcm kenal ayat anonymous
    agak kejj
    bagi statement jo

     
  • At 19 April 2009 at 08:05 , Blogger majdi akhili said...

    xper djimon..orang tua..

    bak kater pepatah

    'yg muda hormati yg tua, yg tua kasihi yg muda.'

    keh3

     
  • At 20 April 2009 at 03:22 , Blogger kher said...

    hahahaha....

    (aku hanya mampu tersyum sambil nampak braces)

    uit mun pernah jadi amah ek? hehe babysitter berjaya ker? aku xyah tunggu lepas SPM, asal balik kampung ajer tulah keje aku nyer. melayan bebudak kecik.

    pasnie balik ada ker lg bebudak kecik ek kat kg tuh? hurm....

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home