chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Thursday 23 April 2009

sepi tanpa kata

bismillah..

Dua ari lepas, terjadi perbualan dengan sorang member arab sedarjah, sheikh Nimr, dari Palestin.

Aku : Eyh Nimr, guano kiro main bola marin? Sapo meney?
Nimr : Ooo..alhamdulillah, sek2 aku meney 5-2. Esok final. Jom la kelih, sokong sek2 aku.
Aku : Hmm molek gok tuh. Esok pon komih doh. Main nge sapo?
Nimr : Jolo sengoti. Tapi x tau lagi lawe sapo. Saudi atau Palestin. Ok kiro set la ni dok? Ko guano? Inshallah esok lpas kelas kito g skali la deh. Kol 4. Ok la, bereh.
Aku : Seta!

Cenggitu la lebih kurang isi2 pentingnya. Jadi hari ni, seperti yg dah setuju, kitorang pon g la kat stadium tertutup jamiah. Iraq lawan Saudi, juara bertahan. Finale. Ramai penonton. Riuh rendah dengan sorakan dan paluan gendang style arab. Meriah.

Pendek cerita, keputusan akhir berpihak kepada team Iraq, menerusi sepakan penalti selepas seri 3-3 sepanjang game tu. Memang agak best la game tu. X rugi miss tido ptg td. Nak citer satu2 macam panjang sangat. Jadi aku nak cerita apa yg tersirat je la, yg boleh kita2 ambik pengajaran.
1- On d way nak ke stadium, aku sembang2 ngan sheikh Nimr. Banyak nasihat yg kami kongsi2. Paling menarik, die banyak kali berdoa spy Allah bantu die dalam game nanti. [dalam hati aku malu, spnjg aku main bola kejohanan mane2 la, xde la macam nih, astaghfirullah]
2- Satu masa tu, team Iraq tgh ketinggalan 1-3, masa tinggal 5 minit lagi. Tengok macam dah xde harapan sangat. Tapi diorang main dengan penuh semangat juang dan akhir skali dpt sumbat 2 gol. Last skali menang penalti. Xde putus2 asa bro! [kalau team Msia la, lilasaf, lauk la jawabnya kalau da kene tinggal, siryes]
3- Lpas abis game. Hadiah piala kecik ngan medal sorang satu. On d way balik, aku tanye la diorang, ade hadiah lain lagi ke? X kan ni jer kot? Korang main dah separuh nyawa tadi? Dengan selamba die jawab, 'Ni je la. Yang penting kitorang gembira, puas dapat main bersungguh2 sepenuh hati!!' [aku spt biasa, malu sekali lagi]

Oh sebenarnya nak bgtau asal aku rajin lak g sokong team Iraq. Sebenarnya Nimr nih org Palestin, tapi kire import main ngan Iraq. Sekali ngan die sorang lagi member baik aku, Bakr. Kire orrait la aku nak g sokong diorang nih. Cerita la sket pasal 2 orang sahabat baik aku nih. Dua2 daripada Palestin. Daripada pengamatan aku dah 4 tahun duduk di Jordan nih, orang palestin nih ada 2 jenis. Satu yg biasa2 atau pening2 sket, satu lagi yg jenis btol2 alim[mutadayyin atau berjurus]. Personally aku mmg segan ngan diorang. Kalau berjalan sekali, selalu ada je nasihat, hadis2 diorang bgtau. Tapi aku suka kawan ngan diorang, segan2 pon kurang2 ada banyak manfaat. Boleh baiki diri. Inshallah.

Pastu diorang nih mmg setiap waktu solat mesti ada kat masjid.[Nimr x pasti sbb duduk jauh, tp aku yakin sama jer].

'Pemuda yang hatinya terikat dengan masjid2..'

Begitulah antara golongan yg beroleh perlindungan Allah di Akhirat nnti, bak maksud sabda baginda saw. Moga kita tergolong sama. Ameen.

Teringat lak kat Ustaz Daniel [ustaz aku dan juga bekas pelajar Jordan dan Syria], pernah pesan time nak g Jordan dulu, ternyata benar kata2nya.

'Aiman, enta kalau nak cari sahabat arab, carilah orang2 yg selalu ke masjid. Inshallah biasanya mereka2 nih akan bawa kita kpd kebaikan.'

Perangai diorang pulak, subhanallah. Xder gelak x pasal2. X suka bende2 lagho. Suka menasihati kalau nampak kita buat salah. Gembira dengan makruf, dan jelas benci mereka pada mungkar. Berdamping dangan org2 nih mmg banyak boleh bg muhasabah pada diri.

Petang tadi jgak, kire2 nak sampai umah [umah Bakr sebelah bangunan jew], Bakr sempat tanye aku..

Bakr : Eyh Emang, mu tau dok, aku kelih koho rama budak2 perempuan malaysia hok paka..hmm..baju sek2 dio..hmm..mu pehey2 la dok?
Aku : hmm [sepi tanpa kata]
Bakr : Mu jangey biar bendo2 gini. Mu keno la nasihat sek2 tu. Eyh, aku sero aku ajin oyak doh ko mu pasal bendo2 nih key?
Aku : Hmm..tapi aku..[...]

Dulu dalam setahun lepas, dia ada tanyer aku, ade x student2 melayu selain Malaysia? Sbb die nampak satu group macam Maliziyyat yang dengan pakaian yg x biasa dilihat sebelum2 nih.

Betapa baiknya imej kita sebelum nih. Imej yg Islamik. Imej yg Allah redha.

Dan untuk keberapa kali, ketika itu..dan juga ketika ini..aku hanya..sepi tanpa kata.

12 Comments:

  • At 23 April 2009 at 20:08 , Blogger Unknown said...

    assalamualaikum abe,
    Seronok kenal ngan org luar, boleh blatih cakap arab, boleh blajar baiki sahsiah,...

     
  • At 23 April 2009 at 21:04 , Blogger Abdul Munir Sanusi said...

    This comment has been removed by the author.

     
  • At 23 April 2009 at 21:06 , Blogger Abdul Munir Sanusi said...

    aku pun samo mey
    meme sege kalau jumpa sekh-sekh supo nimir ni
    kalau jale sekali lagi lah
    ado je bende baik nak buat
    hatta, kutip smph kat jale buat..ish ish
    kita benda kecik tak dan nak pikir

    yang hok last sekali
    aku pernah juga kena sound pakcik teksi
    kira ginilah pokcik ni oyak

    "eh, bakpo nge budok puwe maliziyat..kalau dulu aku kelih semua pakai molek tudung labuh..tapi loh ni dah supo mace arab je"

    aku pun mengaru kepala sambil menjawab

    "oh, ramai loh ni banat malizi adalah budok just..just ke jauh kat ramtha..mungkin sekh ni tak sempat nak pakai molek-molek t'paksa pakai baju tidur gi jameh..keh3"

    p/s-mungkin terdapat unsur-unsur exxagerate..jadi jgn marah ya anak-anak..sama-sama kita menjaga kain sendiri dan tepi kain org

    "ku anfusakum wa ahlikum naara"

     
  • At 24 April 2009 at 00:21 , Blogger Halfi Mustafa said...

    wah, buke stakat mu blajo bhs arab, skali nge sheikh2 tu pon buleh kecek kelate =))

     
  • At 24 April 2009 at 01:48 , Anonymous marsteello said...

    haha aku pon pelik apsal nimr cakap kelantan

    tapi wei,sile laa tulis bahasa stended,aku xpaham laa..nak paham kene baca 3 4 kali ape kes bro??


    gua agak dendam sebenarnye dengan bakr..sbb die pernah cakap aku main bola xpakai otak..rase nak tumbuk je muka dia

     
  • At 24 April 2009 at 02:11 , Blogger majdi akhili said...

    jepah: wkslm wbt, ahlen2. ikut ore la jepah, ado hok xsey saim, saim nak suko2 jah.

    Hadis nabi saw skali tuh ado yg bermaksud lebih kure..

    'berkawan ngan dengan penjual minyak wangi buleh dapat tempias wangian, kalau berkawan ngan tukang besi akan terkena sekali bahang dan baunya.'

    djimon: samo2 muhasabah diri, x kiro lelaki atau pompuan. semua bertanggungjawab. takut nanti kita hanye ..sepi tanpa kata di hadapan Allah nanti. Na3uzubillah

    hilfi : biaso la, keno ado gift and take

    hadiid : sori la mars, aku macam feeling sket kalau tules perbualan berdialek nih.[bayang la kalau betol sek2 arab nih kecek kelate,keh3]. lagipon hilfi rilek jew.
    and pasal bakr tu, ilek2 la mars. mgkn time tu tgh 'panas'. mgkn die x bermaksud sangat tu. arab kan mmg ganaz.

    'sahabat sebagai cermin diri.'

     
  • At 24 April 2009 at 07:43 , Blogger rojak buah said...

    salam.lamo x dgr berito...

     
  • At 29 April 2009 at 04:24 , Anonymous Muhandis said...

    Aiman Majdi Abdullah Akhili?

     
  • At 29 April 2009 at 12:38 , Blogger majdi akhili said...

    ye saye..

    ahlen2.tapi siapakah gerangan diri anda?

     
  • At 30 April 2009 at 05:49 , Anonymous Anonymous said...

    bro.

    p karisma x?

     
  • At 3 May 2009 at 11:49 , Anonymous muhandis said...

    xder la,dulu penah kenal ngn adik anda,bagus2,aktifkan diri dengan berblog..semoga istiqomah...

     
  • At 22 May 2009 at 06:55 , Blogger madt said said...

    aime.. updetla.. aku rindu dgn kata2 mutiara ko.. :)

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home