chokora

kenapa 'chokora'? swahili word yang merujuk kpd org yang xde umah, tinggal kat tepi jalan, makan minum x tentu.(hanya di Kenya) jadi lebih kurang jadinya, kita nih hanyalah 'chokora' di dunia ini, mengharap belas kasih Ilahi. camtu la lebih kurang. moga2 Allah redha dengan setiap amalan kita, ameen 'radheena billahi rabba, wa bil Islaama deena, wa bi Muhammadin nabiyyan wa rasula'

Friday 1 October 2010

raya duit

bismillah.

kisah hari raya sket. aku mmg x bleh tahan la aritu, dengan ragam budak2 skrg beraya.

kesah 1. ada la sorang budak nih datang ngan family dia beraya umah nenek aku. pendek cerita masa nak balik tuh, nenek aku terjeling kat budak nih. dia tengah main mata sama ayah dia sambil membuat isyarat 'duit' ngan tangan dia. muka berkerut2. oh, baru nenek aku teringat nak bagi duit raya. tp yg xleh bla tu, ayah dia pon sama naik.
"kenapa bgtau ayah? bgtau la nenek tuh!".
aiy..kalau anak aku la buat camtuh, aku bagi karate aja.

kesah 2. sefamily dtg beraya lagi. kali nih ada 2 beradek. selsai semua, nenek aku pon bagi la duit raya sorg satu. diorg pon masok la kereta nak balik dgn wajah yg berseri2.
tapi x semena2, 2 second setengah lpas tuh, yg kecik dari dua beradek nih, tetiba keluar dari kereta pastu naik balik umah. pegi kat nenek aku.
"mak cik, kenapa saya dapat rm2, tapi abg dapat rm3. di mana keadilan?"
"hehe..ye la dah kamu tu kecik. abg kamu dapat lebih la." sambil tersengeh nenek jawab.
aiy sekali lagi, nak j aku sharpshooter budak2 nih di pagi raya.

kesah 3. aku g beraya umah sanak saudara. mmg ramai saudara mara. dah x tercam dah yg kecik2 nih.
tapi yg nak bercerita nih, aku ttiba terpaku melihat 1 senario.
ada la 5-6 org budak2 sepupu/anak sepupu/yg kecik2 area2 4-6 taun dok berkerumun satu sudut. sekali jengok..mak ai! tengah dok khusyuk main i-pad!
"biar betik bru. jgn la maju sangat. tertekan la camnih. aku umor korang nak dapat brick game pon dalam mimpi jer." aku mendengus.
"ooh. tu saya beli i-pad tuh bagi anak2 saya main. mudah sket diorang." sayup2 abah mereka menerangkan.

kesah 4. x lupa adek bongsu aku. abdulbarr. setiap saat dok mengira duit. mata bersinar2 tengok duit. aku tengok banyak jugak la duit dia dapat. sengeh melebar sampai telinga.
yg aku nak marah tuh, x reti nak bersyukur. mmg betol la org kata, kita x kan rasa cukup dgn harta nih. hahaha
time raya ni, setiap kali sesapa nak mitak tolong dia, mesti dia nak charge. nak komisen.
abg aku, kakak aku, adek2 aku semua layan. tu yg makin naik lemak tuh.
tapi sampai giliran aku atau mak aku, sori.
x berani dia nak mintak2, nak jugak, aku bagi bende lain.
"hambek!" aku karate. hahaha

sekian dulu. kesah2 ini adalah unutk teladan semua. bye2


walaupon tau dah agak terlambat, x kira. SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN.

1 Comments:

  • At 6 October 2010 at 05:44 , Anonymous Anonymous said...

    hehe..biasela budak2 mmg comel sikit..kasik can lah..
    (tp bab yg ayah ngn anak tnjuk isyrt duet tu mmg xpatut btul,msti ayah die muda lg haha)

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home